Hier lees je alles wat je moet weten over een zorgverzekering bij de Friesland Zorgverzekeraar, of de Friesland in het kort. De Friesland is een label van Achmea, en is ontstaan toen een aantal ziekenfondsen samengingen. De oudste van die ziekenfondsen dateert alweer uit 1815, waarmee de Friesland in 2015 al 200 jaar bestaat.

De Friesland zorgverzekering afsluiten -> Meer info over De Friesland

Zorgverzekering de Friesland

Hoewel de naam anders doet vermoeden, zal iedereen in Nederland zich aan kunnen melden voor een zorgverzekering bij de Friesland. Oorspronkelijk komt deze zorgverzekeraar natuurlijk uit Friesland, waar het dan ook een voordeel heeft voor die mensen.  Aangezien de Friesland verbonden is met de regio, zullen zij u in het Fries kunnen helpen.

Bij de Friesland heb je de keuze uit drie verschillende basisverzekeringen. Zo kan je kiezen uit een budget-, natura- of restitutiepolis. De basisverzekering kan je bij de Friesland ook nog uitbreiden met een aanvullende verzekering. Hierdoor zal de dekking voor een bepaalde type zorg (bijvoorbeeld tandartskosten) groter worden, en zal je meer kosten daarvoor kunnen terugkrijgen.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de zorgpremie bij de Friesland over de jaren heen, met het verplichte eigen risico.

JaarBudgetNaturaRestitutie
2019€ 106,75€ 125,45€ 132,25
2018€ 103,95€ 116,95€ 122,25
2017€ 99,95€ 114,95€ 120,50
2016€ 91,75€ 106,50€ 111,50
2015€ 90,75€ 101,95€ 106,50
2014-€ 97,95€ 101,95
2013-€ 106,90€ 110,90

Zorgverzekering vergelijken

Nog niet helemaal duidelijk welke zorgverzekering je af wilt sluiten? Dan kan het vergelijken van zorgverzekeringen je misschien wel een stuk op weg helpen. Hiermee kan je snel een globaal overzicht krijgen of je goedkoper uit kan zijn voor een zorgverzekering. Zorgverzekering vergelijken kan bijvoorbeeld met de zorgvergelijker.

Mocht je al wel weten dat je een zorgverzekering bij de Friesland af gaat sluiten, dan kan je dit op de site van de zorgverzekeraar doen. Of kijk eens bij de andere labels van Achmea, bijvoorbeeld: FBTO, Zilveren Kruis of Ziezo.

Plaats een review

Help anderen door het schrijven van een beoordeling over deze zorgverzekeraar. Ook kan je hiermee de zorgverzekeraar helpen, aangezien die zijn diensten kan verbeteren.

Zorgpremie
3/5
Polisvoorwaarden
3/5
Zorgkeuze
3/5
Service
1/5

Review schrijven

W.B. : 16-05-2019 13:08

Mijn vader is eind januari van dit jaar overleden; begin februari wordt de premie van de zorgverzekering voor de maand februari van zijn rekening afgeschreven; ik laat dit bedrag storneren omdat er over de maand februari geen premie meer verschuldigd is. Op 9 maart daarna ontvang ik van De Friesland een betalingsherinnering per post voor de niet betaalde premie over de maand februari; op 14 maart stuur ik De Friesland een email (met de herinnering als digitale bijlage), waarin ik aangeef dat mijn vader eind januari overleden is, en waarin ik vraag wat de waarom de premie over de maand februari toch verschuldigd is volgens De Friesland. Hierop krijg ik geen bevestiging van ontvangst, en ook geen inhoudelijke reactie. Op 25 maart stuur ik De Friesland nogmaals een email (met dezelfde bijlage); ik vraag hen vriendelijk om alsnog op mijn email van 14 maart te reageren. Ook nu blijft de reactie uit. Op 5 mei stuur ik per email een Klachtmail aan De Friesland, waarin ik mij erover beklaag dat ik geen reacties ontvangen heb op mijn mailberichten van 14 en 25 maart. Vandaag, op 15 mei ontvang ik per post van "Syncasso" een betalingsherinnering waarin staat dat ik binnen 15 dagen het openstaande bedrag moet betalen, anders worden incassokosten in rekening gebracht. Er zit een klantvriendelijk kaartje bij de brief van Syncasso, met daarop een mailadres, een telefoonnummer en hun website. De klantvriendelijke tekst onderaan het kaartje luidt: "Onze medewerkers houden rekening met uw persoonlijke omstandigheden en mogelijkheden. Stap voor stap werken zijn met u aan een oplossing." Opgelucht besluit telefonisch contact op te nemen met Syncasso (er is eindelijk iemand die naar mij "luistert"); na het intoetsen van het dossiernummer krijg ik te horen wat het openstaande saldo is; wonderwel is dat 50 eurocent meer dan het bedrag dat in de brief staat; als je het vervolgmenu doorloopt en aangeeft dat je bezwaar hebt en dus van mening bent dat je niet hoef te betalen, blijkt dat je nooit een mens van vlees en bloed aan de telefoon krijgt, maar bezwaar moet indienen per email, waarna "onze deskundige medewerkers uw bezwaar inhoudelijk gaan beoordelen." Ik besluit de bankrekening van mijn vader eens goed door te pluizen; het kan tenslotte zijn dat er overeen maand voor zijn overlijden niet is betaald, en dat er ergens een vergissing is gemaakt; Wat blijkt/ nadat ik de afgeschreven premie over de maand februari zelf heb laten storneren, heeft De Friesland ook nog eens de premie zelf "terugbetaald" op de rekening van mijn vader; er stond dus helemaal geen premie open over de maand februari, maar De Friesland had het na mijn stornering onverschulidgd op de rekening va mijn vadre overgeschreven. Als er iemand (van vlees en bloed) van De Friesland naar mij emails had gekeken en even contact met mij had opgenomen, dan was het probleem snel uit de wereld geweest. Communicatie is zo slecht nog niet, alleen dan moet je wel iets doen met binnenkomende emails. Voor mijzelf betekent deze ervaring dat ik mijn verzekeringen bij De Friesland opzeg en elders onderbreng; ik weet wel dat het daar misschien niet beter is, maar bij De Friesland heb ik geen goed gevoel; misschien moeten bij De Friesland zelf eens aan het communicatie-infuus. ###

Zorgpremie
3/5
Polisvoorwaarden
3/5
Zorgkeuze
3/5
Service
1/5

Plaats een review

Verplichte velden zijn aangegeven met een *



















Review verzenden